annalog

annalog

Változókor - tabuk nélkül

2021. november 07. - annalog

Még hogy fel voltam készülve rá... Amikor izzadságban ázva ébredtem éjjel, majd hőhullámok törtek rám nappal, sem kötöttem össze a változókorral. Még csak 47 voltam, rendszeresen megjött és fogalmam sem volt róla, hogy évekkel a menstruáció kimaradása előtt megjelenhetnek ezek a tünetek.

Amikor egy éve éltünk Angliában, Gergő megkérdezte tőlem, hogy mit gondolok, örülök-e, hogy megtettük ezt a nagy lépést. Azt válaszoltam, hogy igen, mert az aggódó, félős természetem ellenére, úgy éreztem, hogy bebizonyítottam magamnak, hogy el tudok boldogulni ebben a környezetben is.

Aztán jöttek az évek és a kétségek. Először is meg kellett birkózni a testi változásokkal. Ez már eléggé meg tudja rendíteni az embert. "Átlátszó" lettem: az emberek már nem vesznek észre. Aztán ahogy észleltem, hogy nem tanulok olyan gyorsan angolul, mint ahogy elépzeltem, elkezdtem kételkedni az észbeli képességeimben.

Aztán jöttek az iszonyú fájdalmak a lábamban, majd a reumás izületi gyulladás diagnózisa.

Aztán bekerültem életem legrosszabb munkahelyére, az életem legrosszabb lelki állapotában. Pár hónap múlva már azt hittem, hogy korai demenciám van, mert nagyon nehezen tanultam a dolgokat, és pánikrohamaim voltak.

Akkor kezdtem el beszélgetni egy magyar pszichológussal, akinek nagyon sokat köszönhetek.

De csak egy hónapja jöttem rá, amikor megnéztem egy dokumentumfilmet a menopauzáról, hogy a legtöbb bajomat az okozta. Sírtam, amikor rájöttem, hogy ami történt, nem azért van, mert félős vagyok és sose voltam magabiztos. Valahogy itt sem kötöttem össze a dolgokat, hiszen Magyarországon elég jól elboldogultam az életemmel, szerettem emberek között lenni, akkor most hogyan lettem ilyen szerencsétlen? Azt hittem, hogy a szegényes angolom miatt - hiába mondták a szeretteim és a barátaim, hogy ez nem igaz.

Szóval itt van a lista - félelmetesen hosszú:

Hőhullám – a legrosszabb nekem 2 éve volt. A munkahelyemen ülve, kb. 2 perceként vettem fel-le a pulcsimat, de még most is van néha.

Éjszakai izzadás – ez kb. 47-50 éves koromig tartott.

            Érdemes kerülni:

  • alkohol
  • fűszeres étel
  • kávé
  • dohányzás

Segít még:

  • érdemes rétegesen öltözködni
  • kézi ventillátort tartani az ágy mellett
  • ne legyen túl meleg a szoba
  • hűvös vízben zuhanyozni napközben és lefekvés előtt
  • hideg vizet csorgatni a csuklóra
  • egészséges testsúly tartani, rendszeres tornával és aktív életmóddal
  • relaxálni és csökkenteni a stresszt - szeretem a mindfulness-t

Szabálytalan menstruáció – nekem sűrűbben és több jött, aztán csak úgy elmaradt. Sajnos eléggé meghatározza az ember napját, ha állandóan attól retteg, hogy átázott-e.

Hangulatváltozások

  • ingerlékenység – kevésbé vagy toleráns és könnyen felbosszantanak azok a dolgok, amik azelőtt nem.
  • depresszió – a nők egyötödét eléri
  • szorongás – feszültség, idegesség, aggódás, pánikrohamok
  • sírás vagy sírhatnék – olyan helyzetekben, ami azelőtt meg se kottyant
  • álmatlanság – kb. a felét érinti a nőknek – igazi 22-es csapdája, mert ha kialvatlan vagy, másnap rosszul teljesítesz és idegesebb leszel, ami miatt aztán nem alszol jól…

Fájó mellek

Kevésbé kívánod a szexet – lehet direkt hatása a tesztoszteron vagy az ösztrogén hiányának, de lehet az egyéb tünetek (hangulatváltozás, kialvatlanság stb) következménye is.

Hüvelyszárazság – fájdalmas szex, ráadásul, ha megsérül a hám, utána jön a hüvelyfolyás. Szóval mindenképpen a HRT-t (hormonpótló kezelést – ösztrogénpótlást) fogom kérni.

Fejfájás

Bizsergő végtagok

Égő érzés, érzékenység, bizsergés, hőség vagy zsibbadás a szájban vagy a száj körül

Az ízlelés megváltozása, szájszárazság. Az utóbbi vezet az ínybetegségekhez és a fogromláshoz.

Fáradtság – tovább ronthatják az alvási zavarok persze.

Puffadás, vizesedés, bélgáz, lassú emésztés

Megváltozik a bélflóra összetétele – már nem tudsz bizonyos ételeket megenni, mert rosszul leszel tőlük (én probiotikumot eszem: Bioglan Biotic Balance – azóta jobb)

Izületi fájdalmak – reggeli izületi merevség. Nekem az 1 hónapos almaecet-melasz kúra mulasztotta el. De van az ún. menopauzás izületi gyulladás is, amit össze lehet téveszteni a reumás izületi gyulladással. Úgyhogy felébredt bennem a remény, hogy talán mégsem az utóbbi van, miután már több mint két éve semmi panaszom sincs. Legközelebb csináltatok egy MRI vizsgálatot Magyarországon. Elég drága, de legalább biztosat fogok tudni.

Izomfeszültség és fájdalom

Olyan, mintha áramütés érne

Viszketés – akárhol lehet

            Tippek:

  • takard le egy nedves törölközővel éjszaka, ahol viszketni szokott
  • fürödj meg zablisztes fürdőben (colloidal oatmeal) – állítólag bármilyen drogériában lehet kapni. Az ekcémára ajánlják még egyébként, és sajnos fogalmam sincs, hogy van magyarul.
  • parfümmentes, bőrbarát hidratálót használj (aloe vera, kókuszolaj) 

Alvási zavarok

Koncentráció zavarok, mentális köd – ezeket az alvási problémák még erősíthetik is. Abban a műsorban, amit említettem, egy volt parlamenti képviselő mondta el, hogy volt, amikor felszólalás közben érte el, és meg is kellett szakítania azt.

Memória zavar – az utolsó rosszemlékű munkahelyemen már tényleg azt hittem, hogy korai demenciám van…

Hajhullás – a Plantur 39 csodákat tesz.

Gyenge körmök – mindig is azok voltak, szóval ez nem változott.

Hízás – nem csak az ösztrogén hiánya okozhatja, hogy kevesebbet mozogsz, de a rosszkedv is – legalábbis nekem tuti, hogy a vigasztalásul megevett sütik, csokik is hozzájárultak a kb. 10 kg pluszhoz.

Stresszes inkontinencia – sűrűn vagy hirtelen kell pisilni, mert a húgyhólyagod és az ágyéki izmok gyengébbek lesznek. Kétszer megyek ki minden éjjel, és ez nem tesz túl jót az alvásomnak. Bárhova utazunk, a megérkezés utáni első dolgom a mosdóba menni, és képzelhetitek, hogy elrontja a napomat, és a velem lévőkét is, ha nem tudok.

Szédülés – ez még néha van.

Új allergiák – néha megugrik a hisztamin szint, ami az allergiás reakciókat okozza – nekem csak szélesedett azoknak a szagoknak a köre, amit nem bírok.

Csontritkulás – na ez talán még nincs

Szabálytalan szívverés – érdemes kivizsgáltatni, mert sokkal nagyobb a hajlamod a szívinfarktusra is. Még ez sem volt szerencsére.

Kellemetlen testszag – nekem kb 3 évig volt, és a 72 órás golyós dezodor volt a megoldás - persze csak egy napra :-)

 

Szóval jobb lett volna, ha mindezeket előbb tudom, és akkor nem magamat okolom a kudarcaimért, ami persze még lejjebb húzott.

A műsorból azt is megtudtam, hogy pl. a rendőrségnél külön foglalkoznak a változó korban lévőkkel, mert nagyon sokan - magukat hibáztatva - ott hagyják a szakmát, és a rendőrségnek jobb, ha maradnak, hiszen még erejük teljében lévő, tapasztalt emberekről van szó.

A másik, amivel megértőbb lettem, a férfiak. Ezelőtt nagyon elítéltem azokat, akik ott hagyták az ötvenes feleségüket, amikor az elkezdett öregedni. De azért lássuk be, ezekkel a tünetekkel – ha az ember nincs tisztában az okukkal – elég nehéz együtt élni.

A műsorban, amit láttam, az egyik nő elmesélte, hogy a hormonpótló kezelés első fél éve után a férje mondta neki, hogy úgy érzi, visszakapta őt, megint olyan, mint azelőtt (itt most a lelkiekre gondolok).

Úgyhogy megnézettem Gergővel, hogy lássa, min mentem keresztül. Szerintem a férfiaknak is tudniuk kéne róla. Én ahhoz a testi-lelki válsággal hasonlítanám össze, amit egy férfi élhet át, amikor képtelen a szexre. 

A bejegyzés trackback címe:

https://annalog.blog.hu/api/trackback/id/tr9916705916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása